Saturday 19 January 2013

UNTUK ADIK-ADIKKU.....








































Duhai adik-adikku.....

Andai perkenalan kita ini diredhai Allah
Engkau genggamlah ukhuwah ini
Dengan keikhlasan yang kudus
Dengan rasa cinta kepada Illahi

Duhai adik-adikku.....
Tatkala air mata turun laju membasahi pipiku
Kau hadir di sisiku meminjamkan bahu
Untukku lepas segala tangis yang terpendam di hati
Lalu kau tatap wajahku
Dan kau hadiahkan ukiran senyum terindah buatku

Duhai adik-adikku.....
Di saat aku terleka akan cinta terhadap duniawi
 Kau berulang-kali menegurku dengan selembut-lembut perkataan
 Kau datang kepadaku membisikkan kalimat Illahi...
 "Cinta dunia tidak ke mana, kejarlah cinta Allah,
InsyaAllah kita ke Al-Jannah!"
 Dan aku tersedar dari buaiku...

Duhai adik-adikku.....
Sesalku tidak terungkap 
Sewaktu dulu aku mencarik sukmamu
 Sewaktu dulu aku mengguris perasaanmu
Kau tidak mengungkitnya kembali...
 Sesungguhnya hatiku terkesan dengan kata-katamu
 "Aku sayangi engkau demi Allah,
 Aku sayangi engkau kerana Allah,
 Dan aku tidakkan mahu memutuskan ukhwah ini, kerana Allah...”

Duhai adik-adikku.....
Masihku ingati peristiwa itu
Tika ada perselisihan faham antara kita
Akibat aniaya orang ketiga
Kau duduk di hadapanku dengan linangan air mata teresak-esak
Kau tebalkan muka memohon maaf kepadaku walau itu bukan salahmu
Dan aku cuba menyembunyikan
Cucuran manik-manik jernih yang tidak dapat ditahan lagi
"Allah sedang menguji kita,
sejauh mana kuatnya kita mempertahankan,
Ikatan perhubungan yang kita jalinkan ini..
" Dan aku terangguk-angguk sedangkan hati ini masih celaru
Kau genggam tanganku 
Dan aku yakin,
kaulah adik-adikku..... 

Duhai adik-adikku.....
Tika itu aku merasa sebak
 Beruntungnya aku mempunyai adik-adik..... sepertimu...
 Sedangkan aku tidak pernah berterima kasih

Duhai adik-adikku.....
  Aku berharap agar aku mampu
 Menjadi seorang abang sama seperti sifatmu
 Abang yang menyayangi adik-adiknya,
 Abang yang mengasihi adik-adiknya,
 Hanya kerana ketulusan cinta kepada Allah
Lalu aku panjatkan kesyukuran ke hadrat Illahi
Moga Allah utuhkan ukhuwah kita Yang terjalin selama ini...
Berterusan hinggalah ke Al-Jannah...InsyaAllah!
Dengan setitis air mata
Aku mahu mengkhabarkan kepada adik sesuatu,
 Sesuatu yang tidak pernah ku ungkapkan pada zahirnya...
Daku sangat menyayangimu duhai adik-adikku.....

No comments:

Post a Comment