Wednesday 4 December 2013

Dari kejauhan ku doakan untuk dia......

Sejak kecil abang Has membesar bersama-sama Taska Hidayah di Segambut.Tiap-tiap hari abang Has mengadap telatah adik-adik kecil di taska itu yang kini telah menjadi Taska Mama Ju. Salah seorang adik yang menjadi pengunjung tetap di taska itu ialah Nadiah binti Azli.Nadiah bersama adiknya Naim adalah sebahagian dari warga Taska Hidayah ketika itu.

Ibunya seorang guru dan bapanya seorang jurutera kulihat sibuk sentiasa bermundar-mandir dengan kereta lusuh berwarna hijau ketika itu.Semakin lama, adik-adiknya bertambah dengan kehadiran Najmi, kemudian adik kembarnya Nazri dan Nasri.......Dan akhirnya Nasuha.Bila Nasuha dilahirkan,ibunya membuat keputusan untuk mengambil pembantu rumah dan di situlah berakhirnya legasi keluarga Azli Paat di Taska Hidayah, SPPK Segambut.

Namun kelibat keluarga itu masih kelihatan saban hari kerana rumah abang yang berhadapandengan deretan lot kedai yang menjadi tumpuan warga Segambut ketika itu. Pernah satu ketika, abang Has nampak si kembar Nazri dan Nasri berdua-dua ke kedai tanpa ditemani sesiapa.Dan seketika kemudian pulang ke rumah dengan mengheret sekampit beras.Bayangkan kanak-kanak semuda 6 tahun membawa sekampit beras.Walaupun berdua tapi si kembar ini mengheretnya...sesuai dengan tahap pemikiran mereka ketika itu.Akhirnya berciciran sebahagian beras yang dibawa di atas jalan tar tersebut....

Keesokkannya kejadian yang sama berulang begitujuga pada hari seterusnya.Tapi pada hari keempat kulihat adik-adik kembar itu berjalan ke kedai dengan membawa sehelai kain pelikat.Ketika mereka pulang kulihat keduanya berjalan seiring sambil memegang bucu kain tersebut yang didalamnya diisi dengan sekampit beras.......Ada peningkatan.....dan begitu jugalah kehidupan keluarga itu yang semakin bertambah bilangan ahli keluarganya.Kereta juga semakin besar dengan menggunakan MPV pula.

Namun masa berlalu dengan singkat.Abang Has juga melalui banyak pengalaman di luar kawasan sendiri.Tatkala itulah tiba-tiba abang terpandang kelibat Naim, iaitu adik si Nadiah dalam iklan Petronas.Masa itu iklan itu berkisarkan tentang pengorbanan bapak terhadap anaknya.Lakonan Afdlin Shauki.Naim melakonkan watak anak yang bijak dan kreatif.Rajin dan berinovatif .Membantu orang lain dengan mencipta banyak barang-barang yang bermanfaat pada ketika itu.(Mungkin sama seperti ayahnya yang sebenar)......"Motor ini abah punye!"...tulah yang abang Has ingat ketika Naim melakonkan watak Aiman dalam iklan tu.

Dalam tahun yang sama abang Has baru berjinak-jinak dengan radio KLFM dan secara tak langsung abang Has mendaftar menjadi ahli melalui talian sms DAPAT (32728).Dengan menggunakan nama BacikYellow, abang Has aktif mengomen dan mengsms ke radio KLFM terutamanya info trafik. Dan paginya pasti abang Has akan mengikuti wawancara bersama pakar IT.Azli Paat.Tapi ketika itu abang Has tak perasan kerana walaupun mengenali Azli tapi abang tak tahu nama penuhnya.

Satu hari Azli Paat menjadi panel dalam sebuah rancangan TV dan kala itu barulah abang Has kenal siapa Azli Paat.Rupa-rupanya dia telah lama ku kenali dan selamanya ini suaranyalah ku dengari di radio dan ilmunyalah yang banyak abang gunakan dalam penggunaan gajet IT abang Has.Dan lebih mengagumkan abang ialah sistem sms DAPAT itu juga beluai lah yang cipta.Abang bermula mempunyai kenalan yang ramai ketika menjadi ahli KLFM melalui sms DAPAT lah....dan yang nyata ialah kerana beliaulah abang dapat mengenali ramai orang yang lain.

Pada 6hb Februari 2013, sedang abang dalam perjalanan ke KL dari Manjung,abang dikejutkan dengan berita kematian Azli Paat.Sampai abang pagi tu di rumah, terus abang bergegas menghubungi beberapa kenalan dan abang dapat tahu jenazahnya sedang dibedah di Hospital Selayang.Abang terus menuju ke sana. Semua anak-anaknya berada di sana bersam-sama ibunya di bilik menunggu.Tak banyak yang abang Has suarakan dan hanya sekadar melihat dan melihat.Ketika itu seorang selebriti muncul,Ally Iskandar datang bertemu kak Fadzilah, isteri arwah.Ketika itu aku mendengar keseluruhan cerita yang disampaikan oleh bekas guru itu kepada selebriti TV3 tersebut.Dan saat itulah aku bersembang dengan anaknya yang ketiga Najmi yang wajahnya tak banyak berubah dari zaman kanak-kanaknya,cuma rambutnya saja disimpan panjang.Nadiah kini menjadi warga kerja Petronas di Kerteh, Najmi sememangnya satu-satu anak arwah yang bergelumang dengan keseluruhan perjalanan karier dan perniagaan arwah ayahnya.Najmi kini belajar dalam bidang teknologi bunyi.Adik-beradik yang 7 orang selebihnya masih belajar dan kecil.

Kagum abang melihat keluarga ini menghadapi hari di hospital ketika itu.Ketika arwah selesai dibedah siasat, abang lihat anak-anak lelakinya berkerumun disisi sambil memandikan jenazah arwah ayah mereka.Naim lah yang paling tabah abang lihat selaku abang yang paling tua cuba menyimpan kesedihan di depan adik-adiknya supaya adik-adiknya juga tabah menghadapi semua ketentuanNya.

Ketika proses dikapankan, sekali lagi aku terpandang Naim membersihkan wajah ayahnya dari sisa-sisa kapas yang digunakan oleh mengurus jenazah untuk arwah ayahnya.Ketika itu terukir senyuman diwajah Naim.Apakah makna itu wahai adikku Naim.Mungkinkah kau gembira kerana tahu ke mana tujuan ayahmu itu nanti?Atau kau teringatkan kata-kata ayahmu yang pernah diucapkan padamu satu ketika dulu?

Ketika jenazah siap dikapankan, sang isteri dipanggil untuk memberi penghormatan terakhir kepada arwah.Lalu dikucup wajah arwah yang telah menjadi teman hidupnya sekian lama.Diikuti dengan Nadiah,dapat abang lihat adik abang, si gadis kecil itu merembeskan airmatanya tatkala bibir mengucup pipi si ayah.Seterusnya Najmi dan diikuti adik-adiknya.Dan yang terakhir sekali ialah Naim.Adik abang yang abang rasakan paling rapat dengan arwah ketika hidupnya. Ya, sejak kecil lagi Naim ikut sahaja ke mana ayahnya pergi dengan kenderaan yang dipandu ayahnya.

Dan tatkala itu abang lihat airmata mula berguguran dari kelopak mata Naim ketika dia mengucup pipi ayahnya yang kaku itu.Cukup lama.....Terlalu lama...seperti Naim cuba membisikkan sesuatu pada ayahnya sebelum jasad itu dibawa pergi........Kucupan itu diselitkan dengan satu dakapan yang cukup erat dan mungkin itulah pelukan paling lama yang abang pernah lihat denga linangan airmata.Seluruh yang hadir turut berkaca dan ada yang membiarkannya mengalir begitu sahaj tatkala melihat babak tersebut.

Setelah abang dan pengunjung yang hadir menunaikan solat jenazah,jenazah dipindahkan ke dalam van untuk di bawa ke kampung halamannya di Batu Pahat.

Abang kagum dengan seorang insan yang bernama Azli Paat ini.Berkali-kali abang terdengar kata-kata tetamu yang hadir ketika itu"Kerana dialah kita bertemu", "Kerana arwahlah kita boleh kenal".......Ya tanpa kepakaran arwah., mungkin abang masih tak mengenali sahabat-sahabat KLFM yang lain, Mungkin abang tidak mengenali Sahabat RakanCop yang lain......dialah yang mencetuskan perkenalan di antara kami semua ini......


Semoga rohnya dicucuri rahmatNya. ALFATIHAH buat Allahyarham Azli Paat.........................
Semoga semua yang menyayanginya sentiasa mendoakan kesejahteraan Arwah. Nadiah, Naim, Najmi,Nazri,Nasri,Nasuha dan adik-adik yang lain...abang Has tahu kamu semua adalah anak yang terbaik yang telah dibentuk dan dibimbing oleh arwah Azli Paat untuk kesejahteraannya di alam sana.........


2 comments:

  1. Berlinang airmata membaca titipan abang has... al-fatehah untuk uncle azli. Semoga dia dipelihara dengan aman dan damai oleh pemilikNya. Amin.

    ReplyDelete
  2. Crita aku plak Bang Haz lain sikit..kenal arwah jugak la tapi x kenal sangat..yg buat aku ter ambil tau pasal arwah n fmly nya..sebab aku mimpi arwah senyum kat aku..2 kali aku mimpi..sayang arwah meninggal kan kita..memang ada hikmah tapi sayang la arwah dah pergi...Allah maha mengatur...rasa semangat juga nak jadi mcm arwah..Al-Fatihah untuk arwah Azli Paat

    ReplyDelete