Tuesday 5 March 2013

Putus asa kerana tiada perhatian.......

Assalamualaikum wbt......


Dunia teknologi maklumat semakin canggih. Boleh dikatakan setiap isi rumah mempunyai komputer ataupun laptop. Apatah lagi di organisasi-organisasi besar sama ada institusi pendidikan, ketenteraan, perubatan dan sebagainya semua menggunakan komputer untuk memudahkan kerja dan pengurusan sistem kerja.
Begitu juga dengan dunia penulisan. Dahulu, para penulis menulis menggunakan alat tulis seperti pen dan pensil. Kemudian bertukar menggunakan mesin taip dan kini menggunakan komputer atau laptop.
Oleh kerana kecanggihan teknologi maklumat yang semakin hebat memudahkan penulis menulis. Lantaran itu, lahirlah penulis-penulis baru yang menulis buku dan yang semakin ramai sekarang ini adalah penulis blog.
  Abang Has teringat kisah ulamak-ulamak dahulu bahawa mereka menulis banyak kitab. Setelah mereka meninggalkan dunia ini, karya mereka masih dibaca dan dijadikan rujukan. Yang penting sekali karya mereka menjadi amal jariah sampai ke akhirat nanti. Sebab itulah Abang Has ingin menulis. 
  Abang Has juga merupakan salah seorang penulis blog yang ada pada masa kini. Abang Has mula berjinak-jinak dengan blog sejak 2006. Abang Has belajar sendiri untuk membuat blog ketika itu. Sungguh teruja apabila tulisan pertama Abang Has berjaya dipostkan melalui blogspot. Apatah lagi bila ada orang yang komen ke blog Abang Has. 
Setelah sekian lama Abang Has menulis di bermacam-macam blog(sebenarnya banyak blog yang dibuat,cume selalu stop tengah jalan,dan bila timbul semangat balik,buat blog baru.Ahaks!) Abang Has rasa tidak ramai orang yang peduli dengan apa yang Abang Has tulis. Memang  diakui Abang Has tidak pandai menulis seperti penulis-penulis yang ada. 
  Abang Has juga mempunyai cita-cita untuk menulis buku. Meskipun beberapa buah manuskrip buku telah Abang Has buat dalam tempoh hampir 3 tahun. Tetapi belum berjaya diterbitkan.Pelbagai cara dilakukan termasuk berhubung dengan beberapa buah syarikat penerbitan, namun sampai sekarang Allah SWT belum izinkan buku Abang Has diterbitkan.
Bukanlah ingin karya Abang Has dirujuk dan disanjung seperti karya ulamak terdahulu. Cukuplah sekadar perkongsian ilmu yang boleh disimpan dirak buku di rumah atau perpustakaan.
Kalau hendak ikutkan Abang Has seperti putus asa. Tetapi Abang Has teringat ada ustaz kata orang Islam tidak boleh putus asa daripada rahmat Allah SWT. Mungkin ada hikmahnya.
Biarlah orang tidak peduli apa yang abang tulis.
Meskipun abang tidak pandai menulis.
Walaupun tidak semua orang suka apa yang ditulis.
InsyaAllah abang akan cuba lagi menulis .
Demi kewajiban ke atas diri abang sebagai khalifah(Penyampai) ilmuNya...


No comments:

Post a Comment