Friday 8 March 2013

Cara muhasabah yang dapat mengalirkan airmata....

Apa khabar iman hari ini? 
Berapa juzu' Al - Quran dah baca?
Mathurat dan Surah Al - Mulk sudah istiqamah?
Sedekah? Majlis ilmu? Isu semasa ummat?
Doakan untuk kesejahteraan umat sejagat, rakyat Palestine ,Syria ,Lahad Datu,Malaysia?

Hanya sedikit pendapat peribadi dari diri Abang Has yang tidak seberapa ini. Abang Has pasti rata-rata antara kita ni, pasti ada memiliki akaun Facebook. Kalau tak ada pun,pasti tahu tentang FB. Yup, FB yang ada tulis-tulis status dekat wall, komen-komen,tag-tag, chat-chat, usrah-usrah, share-share, download-download, gaduh-gaduh, jiwang-jiwang,kahwin-kahwin, cerai-cerai...ehh!!

Bagi Abang Has secara peribadi, Abang Has start aktif berFB semenjak 2007. Sewaktu Mr. Vishnu iaitu Post Manager Abang Has mengarahkan kami para pengawal keselamatan semua membuat akaun FB untuk tujuan laporan harian dan arahan. Awalnya, begitulah niatnya tapi bila dah rasa seronok berFB laporan dan arahan pihak atasan menjadi perkara ke-2. Setiap hari WAJIB buka FB, update status lah, komen lah, pendek cerita tak buka FB satu hari, gelisahnya lain macam. (ikut kajian Abang Has sendiri)

Dan semenjak dari 2007, FB ni tak lah cool sangat. Biasa-biasa saja. 2008, Abang Has mula slow down. Jemu dan rasa tidak perlu pun FB ni. Dekat setahun jugak bercuti dari FB. 2009, start aktif balik sebab majoriti rakan niaga Abang Has ketika itu akan menggunakan medium FB ni untuk bagi informasi tentang latihan, ceramah, pelanggan dan lain-lain. Kena add rakan-rakan baru. Dan macam-macam lah aktiviti biasa bila berFB. Waktu ni FB macam dah cool sikit. Boleh upload gambar banyak-banyak sekaligus, itu je lah setakat yang Abang Has tahu.
                                                                                                                                 
Tahun berganti tahun, FB bertambah cool. Dan yang paling terkini, video conference dan FACEBOOK TIMELINE. Abang Has tahu ramai yang tidak begitu setuju dengan FB Timeline ni. Ramai yang merungut-rungut...susah,keliru, benci, macam-macam lah. Mengakui juga ada beberapa kesulitan tapi semua tu tak menjejaskan kehidupan walau sedikit pun kan. Disebalik ramai-ramai yang merungut tu, Abang Has yang tersenyum kot. haha...Sebab Abang Has suka FB Timeline. Opsss, jangan buat spekulasi tentang ayat ini dengan wajah comel anda. Abang Has suka kerana beberapa sebab munasabah.Antaranya :


Sedarkah kita FB timeline ni banyak membantu kita mengetahui bagaimana kita membuang 
masa-masa berharga kita suatu tika dahulu?  


Cuba kita semak kembali, status-status kita terdahulu di FB. Buka 1 per 1 dan renungkan. Secara peribadi sekali lagi, Abang Has terkesima seketika. Cuba mengimbau masa silam. Pasti, gugur air mata. Kadang timeline ini membantu kita mencari kesilapan kita terdahulu yang baru sekarang kita terperasan. Mungkin ketika itu kita belum cukup matang lagi, tapi tidak salah itu menjadi panduan hidup hari ini. Saat kita berbahagia, bersulam nikmat ukhuwah tanpa henti kita menerima peringatan dan teguran dari sahabat yang sentiasa menemani, serasa begitu akrab dan sentiasa berdampingan, saat persahabatan dengan sahabat seangkatan dan adik-adik yang sangat awesome, mesej-mesej dakwah dan banyakkk lagi lah. 
Saat itu, mungkin kebanyakan dari kita tidak menghargai moment-moment indah itu. Sebab itulah sampai 1 peringkat, perang FB bermula. Keluhan kecil dilepas sehingga menjadi punca pergaduhan, terasa hati dan akhirnya kian menjauh dan jauh............

Dan hanya sekarang, baru kita dapat analyze benda tu. Rugikan. 

Okay semua, selebihnya anda yang berhak menilai. Ini cuma pandangan peribadi Abang Has. Jam menunjukkan pukul 2.00 p.m dan Abang Has sudah agak terlalu kepenatan untuk hari ini. InsyaAllah, Abang Has kongsi lagi ilmu untuk adik-adik supaya dapat diintai-intaikan pengetahuan ini di lain masa.

No comments:

Post a Comment