Thursday 7 March 2013

Kenapa kita lupa kerja kita?

Kadang-kadang Abang Has sendiri terlupa apa yang hendak dilakukan.....

Tengahari tadi sewaktu sedang kusyuk menyusun fail-fail di dalam My Documet komputer yang berserabut ni,tiba-tiba bunyi 'ping' yang menandakan bunyi email masuk.Lalu Abang Has pun terus open email dan ada promosi tentang alat ganti kereta.Lalu Abang Has terus klik laman webnya dan meneroka keseluruhan isi web tersebut. Intai punya intai,baru Abang Has tersedar yang masa telah menginjak petang.

Astaghfirullah.....Terlupa semua kerja yang patut dilakukan hari ini. Inilah akibatnya jika kita tidak membina matlamat sebelum melakukan sesuatu.Inilah jadinya bila tugasan yang kita buat itu sekadar mengisi ruang tanpa menitik beratkan keberkatan dariNya.

Selalunya Abang Has akan setkan matlamat yang akan Abang Has capai setiap hari.Contohnya ,"Sebelum balik hari ini aku mesti pastikan senarai nama peserta yang telah menghadiri program Abang Has sebelum ini lengkap kesemuanya." Jadi Abang Has akan merangka tugasan apa yang perlu dilakukan dulu supaya perjalanan kerja Abang Has hari tu tidak tergendala dengan perkara-perkara remeh kerana kesilapan sendiri....

Intai-intaikanlah....

Saidina Umar RA pernah berkata, kita tidak akan keluh  kesah  jika kita tahu apa yang hendak kita cari. Kata-kata penuh  hikmah  ini sangat signifikan dengan kehidupan kita. Cuba kita bayangkan, kalau kita keluar rumah dengan sebuah  kenderaan tanpa arah tujuan? Ke mana kita hendak pergi?

Begitulah kehidupan kita seharian, kalau kita tidak tahu apa yang kita hendak buat, tentu kita bercelaru. Minda boleh jadi kosong kerana tidak tahu  apa yang hendak dilakukan. Kerja-kerja kita tidak boleh dilakukan.

Kalau minda kosong kerana berada dalam keadaan tenang tidak mengapa. Kerana ketenangan merupakan perkara yang  dicari oleh semua orang.

Lantaran itu, kembalilah  kepada Allah SWT, hati akan jadi tenang. Dia juga akan tunjuk arah tujuan hidup kita.



No comments:

Post a Comment