Sunday 11 May 2014

TAK ADA SATU PUN IBUBAPA SEKARANG YANG ROTAN ANAK KERANA TIDAK SOLAT!




Di antara perkara yang Abang Has boleh lakukan untuk bantu anak-anak seagama menjadi insan yang soleh ialah:


1. Sentiasa berdoa untuk mendapat anak yang soleh. Doa itu senjata terpenting orang yang beriman.
2. Didik anak tentang solat & ibadah yang lain sejak kecil. Setelah beri ingatan & amaran, wajar rotan anak yang tak solat di umur 10 tahun. Ramai ibubapa yang rotan anak atas berbagai kesalahan, tapi tak sampai 10% ibubapa yang rotan anak sebab tak solat!!!
3. Biasakan anak mengamalkan sunnah harian-- makan & minum, amalan di bilik air, amalan berpakaian, tertib belajar, pergaulan, tertib tidur, dan sebagainya.
4. Pastikan anak-anak makan malam sebelum Maghrib seperti yang Nabi SAW sarankan supaya mudah belajar waktu malam. Makan malam lepas Maghrib buat anak mudah letih & mengantuk bila belajar. Makanan hadam sekitar 60 minit hingga 90 minit selepas makan. Jadi anak boleh belajar dengan berkesan & fokus jika belajar 90 minit selepas makan malam. Pastikan anak kurang makan daging merah, banyakkan daging putih seperti ayam & ikan. Daging merah buat anak panas baran & agresif. Pastikan mereka makan buah sebelum makan nasi agar badan dapat serap vitamin C yang ada dalam buah. Vitamin C membantu tenangkan fikiran anak di samping jaga kulit. Makan buah selepas makan nasi adalah amalan yang sia-sia sebab badan tak dapat serap nutrien dalam buah bila perut dah kenyang!
5. Banyakkan memeluk & memuji anak. Anak yang sering dipeluk & dipuji atau dibelai akan tenang, kurang degil, rasa selamat & disayangi malah tak perlu nak buat nakal untuk tarik perhatian Abang Has.
6. Pesan kepada anak untuk menghadap Qiblat semasa belajar/ mengaji. Ini akan tingkatkan keberkatan dalam belajar.
7. Beri anak makanan tambahan yang dapat menguatkan minda, tenangkan fikiran & stabilkan emosi. Cuba dapatkan Pil Minda HR (tel 014-6650511) atau makanan tambahan lain mengikut pilihan anda.
8. Cari peluang berjumpa guru-guru anak di sekolah tempat anak belajar. Minta nasihat & bimbingan tentang cara nak bantu anak belajar di rumah.
9. Bacakan di kepala anak: Surah Al-Fatihah, ayat qursi dan surah al-Insyirah untuk rangsang otak & memori anak dan jadikan dia anak yang tenang, baik akhlak, rajin ke sekolah & pintar. Bacakan waktu malam masa anak nak belajar atau waktu anak nak pergi ke sekolah atau bila-bila masa yang sempat.
10. Elakkan anak memakai pakaian berwarna merah atau oren. Ikut kajian, warna merah dan oren akan rangsang anak jadi agresif dan terlebih aktif.
11. Suruh anak tidur mengiring ke kanan agar otak jadi lebih pintar, puas tidur & ikut sunnah Nabi.
12. Pastikan rezeki yang Abang Has terima benar-benar berkat dengan mengelakkan perkara haram & syubahah & keluarkan zakat pendapatan & zakat emas perak jika berkenaan. Rezeki yang kurang berkat juga jadi punca anak jadi agresif & terlebih nakal.
13. Kenali kawan-kawan anak & ziarah ke rumah mereka untuk berkenalan dengan ibubapa kawan-kawan anak.
14. Doakan guru-guru, kawan-kawan anak & jiran kita agar cemerlang & soleh. Insya Allah akan di aminkan malaikat & malaikat akan doakan kita MENDAPAT APA YANG KITA DOAKAN UNTUK ORANG LAIN!
15. Anak tak ingat apa yang Abang Has tuturkan, tapi anak mudah ingat apa yang Abang Has pamerkan. Justeru, Abang Has wajib pamerkan amalan & peribadi yang Allah redha.
16. HARAMKAN SEMUA PERKATAAN NEGATIF (seperti bodoh, jahat, degil, malas, bengong, goblok!) dalam rumahtangga. Kata-kata ibubapa sperti Abang Has ini merupakan doa!
17. Padam semua kata-kata negatif yang pernah disebut kepada anak-anak dengan memohon maaf & memuji anak dengan jelas. Contohnya," Abah minta maaf sebab kata kamu bodoh. Sebenarnya anak abah ni pandai.Anak abah selalu buat homework sebelum abah suruh, solat sebelum mama berleter, layan adik dengan baik & tak menjerit.". Ikut kajian psikologi, satu pujian yang jelas akan MEMADAM 300 KUTUKAN YANG LALU! Maha Suci Allah SWT.
18. Abang Has takkan mampu MENGUBAH ANAK-ANAK! Tapi bila Abang Has berubah, Allah akan ubah anak-anak. Justeru, Abang Has selami diri secara bersepadu agar Allah ubah anak-anak jadi hebat & cemerlang.
19. Abang Has JANGAN MENGHARAP ANAK-ANAK BERUBAH, SEBELUM IBUBAPA SPERTI ABANG HAS BERUBAH DULU!
20. Setelah melakukan yang terbaik mengikut kemampuan, Abang Has BERSERAH KEPADA ALLAH SWT.
21. Abang Has BERPESAN KEPADA DIRI ABANG HAS & KEPADA SEMUA SAHABAT TERSAYANG UNTUK SAMA-SAMA BERUSAHA mendidik anak menjadi anak-anak yang Allah redha. Aminn, Wassalam....

 

No comments:

Post a Comment