Friday 18 April 2014

APA ADA PADA NAWAITU.........

Berdecip-decip bunyi kedengaran bila sang bibir menongkah udara tatkala disedut dalam ruangan yang terhad. Sebenarnya Abang Has tidak mudah berpatah balik bila jalan yang Abang Has pilih dulu mula diharungi. Abang Has tidak mudah berpaling tatkala kaki melangkah di atas laluan yang ditekadkan walaupun kedengaran suara yang dirindui di pangkal jalan.

Bila berpisah dulu, cukuplah dirasakan pengalaman yang tersemat di hati ini dalam jilid rumahtangga Abang Has. Dan tatkala itu Abang Has tekad memindahkan sang nama yang pernah disayangi itu ke kotak fikiran semata-mata tanpa memberi sedikit ruang untuk nama itu tersemat di hati. Abang Has nekad menjadikan nama dan pengalaman itu sebagai satu ilmu pengetahuan buat Abang Has mengharungi hari mendatang .

Benar, ia cinta pertama di dalam hati ini tatkala bersarang satu ikatan perhubungan yang sah malah sebelum itu dimulai dengan mengharungi hampir 7 tahun gelombang hubungan kasih kekasih yang maha indah dan banyak jua pahitnya. Benar juga ia amat memberi kesan di dalam matlamat hidup ini untuk menjadikannya satu pemangkin yang jitu dalam mengejar matlamat hidup Abang Has.

Ketika perpisahan itu, tiada lain yang Abang Has ingat melainkan zuriat yang diwujudkan bersama ketika bahtera masih gah di medan lautan. Rasa bimbang dan risau menyelimuti diri bila terkenangkan kehidupan Farisya, anakku yang satu....selepas peristiwa itu. Walaupun mama dan neneknya cukup dipercayai oleh jiwa dan akal Abang Has untuk menjaganya sebaik mungkin, tapi ada tersisip sedikit kemusykilan di dalamnya.

Bertahun lamanya mengembalikan diri dalam dunia solo ini membuatkan segala duka nestapa dapat dikuburi. Tiada lagi amarah mahupun kebencian di dalam diri Abang Has terhadap sang ibu itu lagi. Semuanya kerana kasih sayang terhadap anak yang satu, Nurfarisya Hanania.....

Semalam adalah satu calitan sejarah dalam diari kehidupan ku. Bila mana sang ibu menghubungi Abang Has..... Dipohon maaf dan keampunan untuk segala kehidupan yang bersama pada masa lepas.Ya, telah lama Abang Has maafkanmu sayang seperti mana maksud nama Abang Has sendiri, Hasifi iaitu KEMAAFANKU......Hati ini redha dengan kehendakmu untuk melayari bahtera rumahtangga buat kali kedua. Abang Has cukup gembira bagi dirimu sayang. Tidak terlintas sedikit pun rasa cemburu mahupun benci terhadap kehendakmu ini. Abang Has juga cukup memahami dan pernah juga hati ini mengharapkan dirimu itu ada pengganti yang lebih baik.

Namun bila dirimu lancar menitipkan kalimat "Syg sayangkan abang"........Seusai itu juga airmata Abang Has ini tumpah membasahi pipi. Tika itu juga Abang Has tahu kalimat keramat itu adalah yang terakhir Abang Has akan dengar dari dirimu untuk Abang Has.....Hari ini dengan izinNya dirimu akan dimiliki oleh sang suami yang lebih baik hendaknya. Abang Has mengharapkan ada sinar baru buat Farisya dan juga dirimu sayang, seorang insan yang pernah menjadi cinta pertama Abang Has, cinta sejati dan tulen dari lubuk hati yang ikhlas.....Semoga sayang bahagia sehingga ke akhir hayat....

Ikhlas dari hati ini untuk mu, Norharira Najaruddin............


No comments:

Post a Comment